EO - Ergoterapi- og ortopediingeniørfag

Ergoterapi og masterutdanning

310 views 2. september 2022

I denne videoen forteller tidligere og nåværende masterstudenter med spesialisering i ergoterapi om sine erfaringer. Maren Høgblad Aas er Ergoterapeut med mastergrad som jobber ved Martina Hansens Hospital, Tadalla Weriku Birmadji er ergoterapeut og masterstudent og grunnlegger av Alfin, Brita Teigen Rognli er Ergoterapeut og masterstudent og...

Slik unngår du å få vondt i kroppen under eksamensperioden

185 views 17. desember 2020

Ergoterapistudenten Magnar gjennomførte en digital konsultasjon på Zoom med masterstudenten Erik etter hjemmeeksamen. Han hadde flere gode tips for hvordan man kan ta vare på kroppen sin i eksamenstiden, særlig nå som de fleste studerer hjemmefra. Det er spesielt ett råd ergoterapistudenten ikke kan få understreket nok!

5 personer om kunnskapsbasert praksis

1.323 views 4. august 2020

Publisert 2020 I denne filmen møter du fem forskjellige personer og hører dem fortelle om hva kunnskapsbasert praksis betyr for dem i deres hverdag.

Evaluering – følger jeg trinnene?

405 views 4. august 2020

Publisert 2020 Når vi setter i gang nye tiltak må vi også evaluere om den effekten vi ønsket å oppnå rent faktisk oppnås. Julianne Kvernstuen fremhever i den sammenhengen nytten av også å vurdere om man jobber kunnskapsbasert ved å se på om man har fulgt trinnene i kunnskapsbasert praksis.

Selvevaluering

646 views 4. august 2020

Publisert 2020 Selvevaluering er et begrep som ofte benyttes i forbindelse med å vurdere om man selv eller avdelingen jobber kunnskapsbasert. Julianne Kvernstuen peker på viktigheten av å ha en kultur for å jobbe kunnskapsbasert og ha et blikk på kvalitetsforbedring som en del av daglig praksis.

Anvendelse synliggjort gjennom praksisveiledere

219 views 4. august 2020

Publisert 2020 Innen kunnskapsbasert praksis kan begrepet anvendelse være litt vanskelig å få tak på. Julianne Kvernstuen har blant annet god erfaring med å synliggjøre hva som kan være til hinder for å anvende ny forskning i praksis og slik sett belyse en del av det vi tenker på som anvendelse.

Veiledning i kritisk vurdering

381 views 4. august 2020

Publisert 2020 Det er ikke nødvendigvis enkelt å begynne å vurdere forskningsartikler kritisk, men i denne filmen gir Julianne Kvernstuen noen tips til hvordan man kan gripe det an.

Å veilede i litteratursøk

306 views 4. august 2020

Publisert 2020 Å utfordre studenten til å finne relevante forskningsartikler ut fra kliniske problemstillinger opplevd i praksis er noe Julianne Kvernstuen har gode erfaringer med.

Litteratursøk under praksisoppholdet

175 views 4. august 2020

Publisert 2020 Julianne Kvernstuen forteller om hvordan hun gir studenter studieoppgaver under praksisoppholdet ved å la dem ta utgangspunkt i reelle situasjoner og deretter bruke oppslagsverk til å finne frem til oppdatert kunnskap.

Kunnskapsbasert praksis i hverdagen

518 views 4. august 2020

Publisert 2020 Natalia Lund trekker i denne filmen kort frem viktigheten av å støtte seg til både brukerkunnskap, forskningsbasert kunnskap og erfaringsbasert kunnskap i hverdagen.

Vær nysgjerrig på egen praksis

1.450 views 4. august 2020

Publisert 2020 Det å være nysgjerrig og kritisk er et godt utgangspunkt for forbedring. Sjekk for eksempel prosedyrer og retningslinjer eller spør kolleger hvorfor de gjør som de gjør. Natalia Lund eksemplifiserer dette med nye retningslinjer for blæreskyllinger som nå kun skal gjøres på indikasjon.

Nysgjerrighet blant kolleger

426 views 4. august 2020

Publisert 2020 Det kommer ofte nye retningslinjer eller prosedyrer og mye å holde seg oppdatert på. Skaper man nysgjerrighet blant personalet vil endringer av praksis kanskje bli iverksett litt lettere. Natalia Lund gir et eksempel på dette som hun har opplevd.